onsdag 17 februari 2010


Gråmulna dagar som är rådande nu blir skillnaden inte speciellt stor mellan svartvit och färgfotografi. Nu är inte den svartvita bilden fotad med film utan konverterad från färg. Godkänns inte som jämförelse av en trogen analog fotograf ( dom är fler än man kan tro) som troligen skulle säga att svärtan i bilden är långt ifrån vad man kan få med svartvit film av typ Kodak classic high-speed black and white photographic film Tri-X 400 ASA. Hmm säger jag, dammade av min gamla analoga kamera för en tid sedan och testade att fota med just denna filmen. Å inte var det lätt att ställa in skärpan med snittbildsmätning van som jag är med autofokusen på digitalarn. Så var det den där långa erfarenheten med att fota analogt som behövs i bagaget för att känna efter för att få rätt bländare och tid o.s.v... Kan bara säga att jag blev långt ifrån nöjd med resultatet när filmen väl var framkallad. Slutsatsen är att digital fotografering är att föredra för mig.

Inga kommentarer: