torsdag 18 februari 2010


Centralen och Sergels Torg nån gång i mitten på sjuttiotalet, hade just köpt en systemkamera som jag försökte lära mig att fota med. Anmälde mig till en kvällskurs på ABF tror jag det var, i alla fall höll vi till i en lokal på Bysis på söder. Vi var tio totalt på kursen, jag och nio tjejer vilket jag tyckte var en väldans trevlig kursmix. Minns inte så värst mycket mer än att vi gick igenom grunderna för foto, framkallning och ta fram papperskopior. En kväll var vikt för att fota på centralen där vi skulle testa med olika exponeringstider och bländare, för att nästa gång framkalla och gå igenom vad vi åstadkommit. Det blev av 36 exponeringar med kraftigt varierat resultat, men det var ju trial and error som gällde då som nu. De här två bilderna är skannade med en flatbäddsskanner inte det bästa för negativ. Bilderna skulle antagligen bli lite bättre med en riktig negativskanner, men dom kostar en hel del och jag fotar digitalt så det ger jag f-n i att köpa.

Inga kommentarer: