fredag 26 november 2010

Fotomässan




Så var det fotomässa i år igen, gick runt tillsammans med Christer och Krister. Mycket av allt möjligt ungefär som det brukar. Många fotoutställningar dock ingen som gjorde något större intryck på mig, betyder inte att de var dåliga inte alls men fastnade bara inte i min arma skalle. Retrokameran Fuji X100 som jag gissar många mässbesökare bespetsat sig på att få klämma och dra i spakarna på visade sig vara endast ett tomt hus. I plexiglashuv till och med, kommer tydligen ut i handeln först i vår. En kamera som väcker habegär om den håller vad den lovar. I Nikons monter fanns också som vanligt läktaren med de groteskt stora teleobjektiven uppställda som så många vill kolla. Att gå omkring med ett sånt vidunder måste ju vara rena döden för ryggen och att försöka fota på fri hand kan man glömma. Antar att det är sportfotografer och naturfotografer som har användning för dem. Modefoto är också en företelse som återkommer år efter år på mässan, handlar egentligen bara om att fota smala kraftigt sminkade unga tjejer ofta i utmanande poseringar och så står det nån antagligen känd modefotograf och berättar vad han gör och varför. Å jag begriper ingenting av det, för mig är det reklam kort och gott, tillför knappast fotografin något kan jag tycka.
Annars en kul mässa, men det där eländiga betonggolvet man trampar omkring på kändes inte bra i ben och ryggefter fyra timmar då gav jag upp.

   

Inga kommentarer: