måndag 15 november 2010

Den gamle analogen





Den gamla analoga kameran har inte varit lätt att tas med. Först höll den inte ljustätt, fixat nu. Sen det där med att fokusera rätt alltså i meningen att välja rätt bländare och tid för rådande ljusförhållande. Huga, det har jag glömt av har jag kommit underfund med. Det är erfarenhet som behövs för det, vilket man får efter många års fotande med film. Med digital kamera och prismamätning vilket betyder att kameran fokuserar på flera punkter på motivet och kör igång processorn som snabbt räknar fram lämplig bländare och exponeringstid, det ska man ha i huvudet vid fotande med en analog kamera. När man nu som jag har tappat den programsnutten i hjärnan som ska motsvara processorn då ligger man illa till. Blir att börja om från början och införskaffa den där erfarenheten igen, med mycken trial and error. Ja inte har det blivit speciellt många exponeringar som blivit godkända inte, kanske en fjärdedel av en trettiosexbildersrulle kan betecknas som någorlunda godkända. Nu har jag en rulle i kameran igen, har tittat på kameran i två veckor nu men bara skjutit tre bilder ännu. Får se om jag tittat färdigt imorgon och försöker mig på det analoga igen, man får f-n inte ge sig tror jag. Tmax och TriX är filmtyperna som jag använt mig av med 400 ASA känslighet på båda å svartvit film som synes. 

Carpe å sånt där dravel....   

Inga kommentarer: