onsdag 6 oktober 2010

Tri-X

 
 
Roade mig för en tid sen och köpte en svartvit Tri-x film till min gamla analoga Pentax ME kamera. Har hållit på att ta bilder sen i våras på den rullen. För nån vecka sen bestämde jag mig att nu får det vara nog. Kör slut på rullen så jag får se om det blir något av den. Allt nog det gjorde jag och resultatet blev mindre lyckat, de här bilderna tillhör dem som blev ganska bra exponerade. Han Gert på Svenska Kort som framkallade filmen åt mig påvisade att jag troligen har ljusinsläpp i kameran. Det insåg även jag efter att följt hans erfarna blick över negativen. Som tur var är hade den rullen som jag satt in i kameran inte matats fram varför den enkelt kunde tas ut och kameran kunde inspekteras. Det sitter tätningslist på en liten del av locket resten är utan. Vad jag minns har där aldrig varit någon isolering förutom den där lilla biten i ett hörn.Kameran har antagligen varit ljustät från början som den är konstruerad men gamla grejer är gamla grejer och locket håller inte tätt längre av årens slit.Cirka 35 - 40 år gammal kamera behöver lite underhåll den saken är klar. Måste alltså hitta bra tätningsmedel om jag ska fortsätta och leka med Pentaxen å det ska jag nog.
Kolla in Lucas sovställning, jag var barnvakt åt Lucas för någon vecka sedan. Vi hade kul och han var på bra humör, vad jag glömde bort är att killar i hans ålder behöver mellanmål vilket jag till min stora förfäran först förstod dagen efter. Lucas blev helt enkelt skitsur på mig och ville inte leka längre utan la sig hungrig och ledsen på skötväskan som var det närmaste mamma han kunde komma och somnade på ett par sekunder. Ska gottgöra honom nästa gång han kommer med två mellanmål. Kolla gärna på bilderna i större format genom att klicka på dem.

Glöm inte att ta er ut å klicka på samtiden.

1 kommentar:

Jeanette McCabe sa...

Lucas...vilken bild. gillar jag.