onsdag 20 oktober 2010

Närkingar

Hittade två gamla foton i min mormors fotoalbum, läckra tycker jag. På den översta står min mormor och morfar till höger i bild. Lätt att bestämma årtionde om man kollar morfars syster till vänster, hattskrollan och klänningen var mode från 1925 till ca 1940. Är ändå ganska säker på att fotot är från slutet av 30 talet. Å bilen då vad är det för typ, en A-Ford eller T-Ford?  Kanske nån som kan upplysa mig om det? Grabbarna på hölasset har jag noll koll på vilka de är. Närkingar någonstans i Glanshammartrakten är helt klart. Hattarna är helt unika, för mig i alla fall. Tror mig ha sett dylika på bilder av arbetare på farmer i USA, här kan man låta fantasin få skena iväg och tänka sig att usa-emigranter skickat hem hattarna till kompisarna i hemlandet eller så fanns de till salu i handelsbodarna för köp speciellt framtagna för lantarbetare kanske.

Inga kommentarer: