fredag 27 augusti 2010




Ni har säkert sett den nån gång då ni passerat den strax innan avfarten till Arlanda flygplats till vänster om vägen. Jag har under många år tänkt varje gång jag passerat och sett kyrktornet, den där borde jag kolla in. I början på månaden när jag körde dottern till flygplatsen för flyg hem till USA bestämde jag mig. Den här gången ska det bli av på hemvägen. Å så blev det. Märklig kyrka, från E4 ser den ut som vilken gammal kyrka som helst. Den märkliga delen med statyer och stuckatur förväntar inte jag mig att få se på en kyrka från 1100-talet å andra sidan vad vet jag om sånt. Nätet förkunnar att det är en östtornskyrka som det endast finns 4 st av i hela landet. Tänk vad många människor som besökt kyrkan under nästan tusen år oavsett om de ville eller inte var de för tvingade att besöka kyrkans gudstjänster varje söndag. Om man sen betänker att de flesta kyrkor endast hade ståplats under den tidiga medeltiden och gudstjänsterna kunde bli flera timmar långa. på latin dessutom som kanske bara de adliga förstod. Vilken pina måste inte det ha varit. I mina ögon det närmaste helvetet man kan komma. Ja där gick jag kanske över gränsen, kändes rätt skönt faktiskt.

Amen

Inga kommentarer: