onsdag 28 april 2010



Jag står vid Slussen och ska fota ett motiv, när jag är klar uppfattar jag att en intresserad kille kollar vad jag fotar med. Han säger ääh en sån där jag trodde att du hade en riktig kamera? Med riktig kamera menade han en äldre icke digital kamera. Råkade nämligen säga ordet analog kamera, va då analog kamera replikerade han. Det finns inga analoga kameror, bara för att det plötsligt dyker upp digitala kameror blir de mekaniska kamerorna inte analoga? Han har ju faktiskt en poäng där, om det är fel eller riktigt att kalla mekaniska kameror analoga eller inte är jag inte kapabel att avgöra. Dock tycker jag att det är alldeles utmärkt att skilja de olika kameratyperna åt med analog respektive digital. Då förstår alla idag, right! Den här killen visade det sig avskydde datorer också och ägde naturligtvis ingen sådan heller. Mäkta irriterad på att vissa affärer inte hade prissättning på varorna var han också, eftersom han då var tvungen att fråga om priset och expediten måste knappa in på datorn eftersom han/hon inte hade det i minnet. Så här efteråt undrar jag vad det var för affär, en dylik har jag aldrig lyckats besöka. Nästa tanke som dök upp för mig var hur betalar man räkningar idag utan att bli ruinerad utan en dator? OK det finns fortfarande Postgirot men 50 procent av räkningarna måste betalas via bankgiro numera och det är minsann inte gratis, kostar nog en 45 - 50 kronor per räkning. Postens Kassaservice antar jag är helt nedlagt numera i alla fall känner inte jag till något sådant i mitt närområde, postombud finns ju överallt men kan man betala räkningar där? Hur som haver denne unge man på Slussen sa sig vara född i fel århundrade.

Inga kommentarer: