fredag 9 april 2010

I går när jag bilade till ett möte tyckte jag att bilen var en aning trög att styra. Efter mötets slut vid 22 tiden gick jag till bilen för att åka hem, där väntade mig en smärre överraskning. Vänster framdäck var tomt på luft. Kul, småregnade gjorde det också och gatubelysning räcker ju inte till för göra en bättre kontroll av däck. Hur gör man då vi har en så modern bil att den inte behöver reservdäck, är inte det rent ut sagt korkat att leverera bilar utan reservdäck. Men där fanns ju lösningen med en kompressor som drivs av batterispänningen samt ett sånt där lagningskit som ska sprutas in i däcket. För att spruta in det måste eventuella föremål i däcket som orsakat punkteringen tas bort, inte lätt med bristfälligt gatuljus. Rev bara fram kompressorn och pumpade upp däcket till 3 kg sen iväg hem. Trycket hade efter 1 mil sjunkit till 2 kg ungefär men det hördes hur det pyste ut luft. I morse var trycket nere på 1 kg ungefär, var ju bara att pumpa upp det igen och sen direkt till Däckdoktorn, som tog ut skruven som syns på bilden. Efter pluggning av hålet fungerade allt som det skulle igen.

Sensmoral, den enes skruv den andres den andres däckhål. (Den var dålig jag vet)

1 kommentar:

Unknown sa...

Tänk vad en liten skruv kan göra?? skönt att bilen nu funkar som den ska! och tur att det inte hände mig! (hemska tanke!)
Om en bil levereras utan reservdäck så borde däcken hålla även för skruv.