fredag 16 juli 2010

Här börjar resan till andra sidan stan, under två veckor har jag hjälpt min gamle arbetskamrat Mats att montera mönsterkort och därefter monterat dessa i chassin. Har jag tur så kommer det en buss 178 med AC aggregat, med den hetta som rått den sista tiden så var kroppstemeperaturen hög bara av att ta sig den korta promenaden till hållplatsen.

Akalla T-banestation, ju längre ned rulltrappan kommer ju svalare blir det, skönt och tåget går nästan hela vägen till centralen under jord varför temperaturen håller sig på en lagom nivå.

Här står det, tåget och väntar inbjudande med lediga sittplatser, bara att stiga ombord och slå sig ned plocka fram nån underhållning ur ryggsäcken.

Vid T-centralen väntar byte av T-bana till de röde eller gröna linjerna. För att göra detta måste den här relativt långa gången passeras. Uppenbarligen arbetar de flesta som är bosatta på södra sidan stan på norra sidan och vice versa. I alla fall är det en strid ström av passagerare åt båda hållen här under rusningstrafiken.

Framme vid den gröna linjens perrong, den här polarn läser redan medan han väntar på tåget. Kolugn ingen stress, kanske turist? Själv brukar jag lösa sudoku eller lösa korsord om jag inte har en bra bok att plöja igenom.


Framme vid Telefonplan och avstigning för en kortare promenad till jobbet.

Passerar Ericssons gamla huvudfabrik den vita längst till vänster där numera Konstfack håller till. Mörka byggnaden med reklam på väggen innehöll förr tre restauranger för att förse de anställda med lunch. Byggnaden är nu restaurerad men har stått tom länge, kanske dyra hyror avskräcker? Who knows.


Framme vid Telamp AB. Här är det självaste dirren Mats som sitter vid datorn och knåpar på ett styrprogram till en microprocessor som jag monterar på mönsterkort. Under två veckor har jag nu monterat mönsterkort och därefter monterat dem i chassin. När enheterna är färdiga är deras funktion att simulera järnvägsväxlar vid installation av nya tågövervakningssystem. Lite svårt att komma åt befintliga växlar under test, då kan det gå som med X2000 tåget som blev stående strömlöst strax efter Södertälje här om dagen i sex timmar. Inga dörrar kunde öppnas och luftkonditioneringen utslagen och temperaturen steg upp till 50 grader i vagnarna. Fyfan vilken pärs det måste ha varit.

Ten four and over and out.

Inga kommentarer: