tisdag 15 juni 2010

En bit in på min vanliga promenadrunda blickar jag tillbaka till var jag kom ifrån. Precis som skylten visar så är det från Kyrkbyn, pilen pekar också i stigens riktning som egentligen är vad som återstår av Karl 12:s härväg, lär också ha använts av Gustav II Adolfs krigare.

Fortfarande Kyrkbyn i bakgrunden, bakom mig finns ett äldre hus där en åttioårig gentleman bor, det är han som klipper stigen så den alltid är framkomlig för oss flanörer.

Min promenad går vidare upp på en gång och cykelväg som börjar vid Barkarby Torg med vilken man kan ta sig ända till Akalla Gård om man vill. Så långt ska inte jag. Här är jag nästan framme vid Hästa Gård. Kommunen har satt upp informationstavlor på ett par ställen runt Hästa Gård. Just här på kullen finns husgrunder och gravar från järnåldern.

Nu lyfter de på en färist som vi nyfikna kan klättra över och försöka hitta de där husgrunderna och forntida gravarna som kan vara stensatta både som trekanter, fyrkanter eller rundlar. Ibland finns här Highland Carttles betandes, då är det antagligen bara riktigt modiga cowboys som törs ta sig in.

Framme vid Hästa Gård till vänster den nybyggda uteladan där Highland Cattles inhyses under vinterhalvåret, resten av tiden är de ute på Järvafältet och betar av sly och annat för att hålla jordbrukslandskapet levande.

Gårdens gamla lada som är i trängande behov av upprustning, den här gården finns nämd i de historiska rullorna redan på mitten av 1300 talet. Dock har folk varit bosatta här ännu längre tillbaks i tiden. Hästa Gård är den enda 4H gården i Stockholmstrakten som drivs som ett ekologiskt jordbruk.

Passerar den sista lilla ängen innan jag når fram till Norrvikenvägen som är slutsträckan till utgångspunkten Kyrkbyn. Å där satt han den underliga fjärilen eller är det en nattfjäril? Lutar åt det senare eftersom han inte var svår att fota, det är vid såna här tillfällen macroobjektivet ska vara med.Å som vanligt tycker jag att ni ska klicka på bilderna för att se dom i större format de vinner de på.

Inga kommentarer: