onsdag 17 mars 2010

Under det sista halvåret har jag inte kunnat gå mer än ett par km så har vänster ben värkt som f-n. Min naprapat har har fixat med min rygg, masserat och gjort en mängd bra saker som ofta fått det att kännas bra för stunden. Dock har jag sista tiden inte kunnat sova ordentligt p.g.a att det varit stört omöjligt att hitta en sovställning som inte gjorde ont. Slutade nästan alla kvällar med intag av en alvedon så kom sömnen när smärtan så sakteliga avtog. För en vecka sen ansåg naprapaten att det var dags att få min rygg magnetröntgad eftersom inget tycktes hjälpa. Röngen visade att jag har något som heter spondylolys på ländkota 5, vilket syns på bildens vänstra sida där "scotty dog" (kallas så för att den liknar en skotsk terrier) har en spricka, så ser det ut i ryggkotan på mig plus en kraftig inflammation som jag fått ett verksamt medel mot å då kom sömnen tillbaka ostörd natten igenom. Det enda jag kan göra är att träna upp muskulaturen i ryggen för att på så sätt motverka att den här sprickan rör sig för mycket, för det gör den efter en stunds promenad. Känns som en tuff utmaning. På den högra sidan ser man hur scotty dog har gått isär en bra bit till så mycket att det blivit en kotförskjutning. Det lär göra hemskt ont det också, och jag antar att det även för mig kan utveckla sig till en förskjutning. Hmm här kvarstår en fråga att få besvarad inser jag nu.

Ur led är tiden eller ur led är kotorna...

1 kommentar:

Unknown sa...

Vad bra att du fått svar iallafall. Bättre att få veta varför det gör onte, även om verkligeheten inte alltid är vad man önskar! Hoppas du slipper smärta!