tisdag 15 mars 2011

Fler nedslag i vardagen

Ytterligare ett par bilder från staden mellan broarna, precis som på förra inlägget så är det den gamla trotjänaren som laddats med Tri-x. Fick igår frågan av en ung man varför det är så speciellt att fota med analoga kameror. Där finns det flera svar, ett är att du kan ta fram en hundra år gammal kamera å har den vårdats väl fungerar den för det mesta med en gång. Skulle tro att en hundra år gammal digital dito kommer att bli svår att få igång, bara att finna passande batterier om hundra år kommer att bli ett mästarprov. USB gränsnittet och minnseskortläsarna till datorer är garanterat annorlunda om ens fysiska datorer existerar i framtiden. Se där två hårda nötter att knäcka. Medans den analoga kameran fortfarande fungerar mekaniskt, om film fortfarande finns tillgängligt kan man ju undra. Å jag ger mig den på att teknikentusiasterna för gamla kameror kommer att finnas då med och då finns det en rimlig chans att film fortfarande tillverkas. Svar två är att numera behöver man inte krypa in i ett mörkrum för att ta fram papperskopior. Själv låter jag någon av de proffesionella fotoaffärerna framkalla filmen för en ringa peng å så går jag hem glad i hågen och skannar in negativen. Helt plötsligt är det digitalt igen, kul va. Jag gillar båda teknikerna ska tilläggas, det finns dock en skillnad man slösar inte på filmen utan försöker tänka till innan exponering.

Så ere gott folk, ut å klicka på samtiden nu   

Inga kommentarer: