torsdag 10 mars 2011

Besök hos Ellensgänget på kafe Puck på söder igår onsdag. Där samlas ett skönt gäng som huvudsakligen ägnar sig åt analog fotografi och helst då med gamla mekaniska kameror typ Leica, rolleiflex, Yashica å alla andra också för den delen. Trots det så är det många digitala kameror med vid borden. Kul var det och här finns kunskap om gammal teknik att inhämta såväl som ny teknik. Men det roligaste är naturligtvis att man är välkommen som ny i gänget och är ganska snabbt en del av gemenskapen.
Här testas extrem vidvinkelobjektiv, notera att det är moderna vidunder som objektiven sitter på.
Efter ett par timmar ute på stan med våra analoger Krister och jag hamnade vi till slut på kafe Puck på Hornsgatspuckeln och analoggubbarna för att avluta dagen på fotografiska där fotoklubben förlagt sitt månadsmöte. Ingen av oss var imponerad av utställningen på Fotografiska, ett oändligt antal porträtt av Andy Warhol iförd peruk och därmed i sitt alter ego Lady Warhol fyllde i stor sett hela bottenplanet. Totalt ointressant för mig. Nästa våning höll Sarah Moon till på, om jag säger j-a konstigt så har jag sagt nog. Det enda som jag gillade var bildspel av Christer och son Joakim Strömholm samt av ett par fotografer till.
Tredje och förmodligen sista besöket på Fotografiska om de inte får för sig att visa fotografi istället för fotokonst eller vad det nu är.
Amen

Inga kommentarer: