tisdag 21 september 2010

Vi var bjudna på Ålandskryss i helgen med Birka Paradise, vi hade en trevlig resa med god mat och mycken skoj. Dansbandet som spelade var det populära Blender som drar massor av unga duktiga buggare och dansare i allmänhet. Det bäddar för att det inte är fylla på båten, dansare håller sig nyktra för att hålla ut till sista dansen, garanterat. Fast foxtrot finns inte på kartan längre för de här unga dansarna nittionio procent gnussar. Här kommer en liten förklaring vad gnuss är för sorts dans.

"Gnuss" är en variant av foxtrot som ursprungligen dansades i de norra regionerna av landet. Idag har det dock blivit mer utbrett över hela landet, främst genom oss norrlänningar som smyginvaderar de södra regionerna.
Gnuss innebär att kille dansar med sin panna, haka eller sina läppar mot tjejens panna (beroende på längdskillnaden på paret). Under dansen så vrider paret på huvudena i rytmik till dansen så att båda i paret alltid titta åt samma håll, i den riktning som paret är på väg i det ögonblicket. I princip kan man säga att går man på höger fot så vrids huvudet till höger och på vänster fot så vrids huvudet till vänster. Man lever sig oftast in med hela kroppen i musiken mer när man dansar så, iaf uppfattas det så av de som ser på.
Det finns också en del förutfattade meningar om gnuss då många ser det som något väldigt intimt. Detta behöver dock inte alls vara fallet utan gnuss är helt enkelt ett sätt att dansa, likväl som bugg eller "vanlig" foxtrot. 

Personligen tycker jag att det närmast ser ut som om de har samlag på golvet, men inser också att de har kul och lever sig in i dansen. En fråga som nästan alltid dykt upp i mitt huvud när jag ser par som gnussar är dansar man gnuss med en helt okänd person som man aldrig tidigare träffat eller dansat med? Det skulle jag inte tro, måste jag dock fråga de där gnussarna hur de beter sig då de bjuder upp. 
Får jag lov till en gnuss??

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tycker det verkar spännande om det varit för sådär 30-40 år sen.