måndag 14 december 2009

Ett fönster som sett mycket ljus komma och gå under 126 år. Var är vi undrar säkert läsaren jo vi är tillbaks till Steninge slott som jag skrev om för ett par dar sedan. På övervåningen i stenladan som byggdes 1873 finner man den här vackra dörren med fönster ut mot en äng där jag tänker mig att hölassen stod på rad för att bärgas upp till övervåningen under skördetiden. I min fantasi tänker jag mig också att arbetshästar och ridhästar samsas om hagens bete där ute bakom bakom glaset. Kanske Axel von Fersen grenslade ridhästen där för att ta sig till Stockholms stad den där ödesdigra dagen 20 juni 1810 då han lynchades av folket på grund av ett falskt rykte om att han skulle ha varit ansvarig för Kung Karl den 13:des död.

Så kan tankar flykta iväg.....

Inga kommentarer: